Publicerad

Hitta tillbaka till inspirationen

Majoriteten av inläggen, artiklarna och reportagen här på InteraQtive handlar om böcker som redan är skrivna eller vad nästa steg är när du har skrivit en bok eller novell. Den här artikeln kommer varken att handla om det ena eller det andra. Istället kommer den att handla om hur du finner inspirationen till att ta fram pennan eller sätta dig vid tangentbordet. Allt för ofta finns orden inom oss, men de fastnar halvvägs ut i fingrarna.

(Källa: Unsplash)

Sök motivation såväl som inspiration

Ett bra sätt att hitta både inspiration och motivation är att se till andra författare. Flera författare har berättat om hur de skapade sina berättelser, som sedermera kom att bli världskända böcker. L. Frank Baum fick idéen till Trollkarlen från Oz när han skulle berätta en godnattsaga för sina barn. Han fick avbryta sagoberättandet för att sätta sig och skriva ned den när han kände att han var något stort på spåren. Jules Verne skrev Jorden runt på åttio dagar efter att han inspirerats av en annons i en tidning som erbjöd just en jorden-runt-resa på tre månader.

Är det motivationen till att komma igång och våga ta chansen som saknas kan du läsa en eller flera biografier om personer som har tagit sig igenom utmaningar. Sveriges kändast fotbollsspelare Zlatan Ibrahimovic har släppt en ny biografi där han berättar om sitt steg från Malmö FF till Europa och världen. Där beskriver han hur det kändes att komma ny till lag med mer erfarna spelare och hur personer som sportchefen Leonardo, som tog honom till AC Milan, hjälpte honom. Efter sin tid i Milan gick Zlatan till franska PSG, vilket är klubben som Leonardo nu jobbar för. Förhoppningarna är att han ska hjälpa dem att vinna Champions League och nyheten är intressant för de som vill spela på fotboll. Oddsen för att de vinner är 10.00.  Zlatans bok heter Jag är fotboll.

Michelle Obamas bok Min Historia är en annan bok som kan vara bra för den som upplever att det ibland blir för mycket. Här skildrar författaren hur hon lyckades balansera sin roll som presidentfru, mamma och entreprenör samtidigt som hon mötte världens beundran och kritik.

Lös upp skrivkrampen

Är det däremot själva skrivandet som krampar finns det flera tips för hur du kan komma igång. Ett bra sätt är att göra skrivövningar. Dessa kan hjälpa dig att komma in i vanan att skriva och kan öka tankeflödet. Börja smått med att skriva ett par meningar om vad du ser utanför fönstret. Händer det något på gatan utanför? Skriv en berättelse om personerna du ser, om var du tror att de är på väg eller vad de tänker på. Gör som Jules Verne och slå upp tidningen, välj något och skriv en berättelse baserat på det.

(Källa: Unsplash)

Om det uppstår skrivkramp mitt i en berättelse kan det vara bra att låta den vila ett tag. Det finns sällan några slutdatum på när din berättelse ska vara klar och den kanske måste få tid att mogna. Om du upplever detta kan du sätta dig och läsa en biografi eller varför inte smygstarta på en ny berättelse.

 

 





Inlägget Hitta tillbaka till inspirationen dök först upp på B-InteraQtive Publishing.

Källa

Publicerad

Discover book paths – an adventurous trip

Discover book paths - an adventurous trip

Mark Twain’s vision is empowered by the interactive book-format that both speed up the navigation back and forth, as well as simplifies the iReader’s efforts to discover her individual book path. This e.g. in comparison to a “course” where the term in itself and how it is managed forms a one-way-street through the content. In this sense, the book’s multifaceted aspects are definitely a format for the digital age, while a course assembly-line process is more of the industrial age. Learn more about interactive books and our PublishingLab





The post Discover book paths – an adventurous trip that appeared first on B-InteraQtive Publishing.

Source

Publicerad

Så marknadsför du din e-bok – Tips

När allt fler böcker blir digitala och förutsättningarna i bokbranschen ändras gäller det också att hitta nya sätt att nå ut till läsarna. Trots att läsandet har förändrats och allt mer gått över till digitala plattformar i form av surfplattor, läsplattor och dylikt fortsätter efterfrågan på litteratur att vara stark. Under 2018 ökade den totala försäljning av böcker med närmare fem procent och det tack vare att digitala abonnemangstjänster som Nextory och Storytel har en stark tillväxt.

Dock står e-böcker än så länge endast för fem procent av den totala bokmarknaden, vilket innebär att det finns en stor utvecklingspotential för e-böcker. Framför allt eftersom hela 37 procent av alla svenskar konsumerar böcker digitalt enligt rapporten Svenskarna och Internet. Tittar man på andra länder är marknaden för e-böcker betydligt större än vad den är i Sverige. I både USA och Storbritannien utgör nämligen e-böcker mellan 25 och 30 procent av bokmarknaden.

Source: Pixabay (Pixabay License)

Gratisprover fungerar alltid

Men, frågan är då vad man kan göra för att nå ut med en e-bok? Eftersom en e-bok är billig att både producera och distribuera är möjligheterna stora. Tack vare nätet är i princip hela världen en potentiell målgrupp. Ett bra sätt om man vill få idéer till marknadsföringen av en e-bok är att titta på hur andra branscher gör.

Några som verkligen är duktiga på att nå ut och även behålla sina kunder är spelbolagen. Genom olika former av erbjudande som bonusar och liknande lockar man många nya spelare, varav en hel del sedan stannar kvar och spelar mer. Ett bra exempel på den här typen av kampanjer är bonusar utan insättning, vilket helt enkelt innebär att man som ny spelare får pengar att spela för helt utan krav på att man själv sätter in några pengar. Registrerar du dig på ett onlincasino som har en sådan här kampanj får du alltid aktuella online kasinospel med riktiga pengar att spela för.

Numera är spelen som finns på onlinecasino riktigt avancerade med många olika interaktiva funktioner samtidigt som det finns betydligt mer än bara blackjack och roulette. Dessutom finns det också numera någonting som heter livecasino, som innebär att man via streaming spelar mot en riktig croupier. Just interaktivitet är något man även kan använda sig av när man ska sälja in sig e-bok.

Source: Pixabay (Pixabay License)

Tag 3 betala för 2

En annan bransch som också är bra på det här med marknadsföringen är klädbranschen och inte minst alla klädaffärer. Ett gammalt knep som klädaffärer ofta använder sig är att man får ett gratis plagg när man köper ett annat plagg. Det kan till exempel handla om att man får tre tröjor till priset av två eller liknande.

Både spelbranschens och klädbranschens metoder kan med fördel användas vid marknadsföring av en e-bok. Ett bra sätt kan exempelvis vara att erbjuda något eller några kapitel gratis av en e-bok och låta kunderna provläsa, med andra ord precis så som det fungerar på Provläs.se. Är e-boken tillräckligt bra kommer läsarna att vilja veta hur den fortsätter och därmed köpa boken.

Vad gäller konceptet “Tag 3 betala för 2” kan man kanske om man har flera olika titlar erbjuda två böcker till priset av en alternativt att man får en bok på köpet när man köper ett visst antal böcker.





Inlägget Så marknadsför du din e-bok – Tips dök först upp på B-InteraQtive Publishing.

Källa

Publicerad

Interaktiv Gamifierad Realtids Inspiration

Interaktiv Gamifierad Realtids Inspiration

Böcker med digital teknik

interaQtive books inkluderar mekanismer för gamification. Därutöver finns interaktiva moduler där direkt feedback inte enbart kan appliceras på svar på flervalsfrågor utan även på löpande text bland mycket annat. Interaktiva videos, muntliga svar till muntliga frågor från boken med feedback, och bildcentrerade aktiviteter och bygga fungerande simulationer finns också tillgängligt bland mycket annat.

Interaktiv Gamifierad Realtids Inspiration

Den nya generationens digitala böcker är med denna mycket korta introduktion ett format för att direkt utveckla olika kompetenser, kreativitet, inspiration och utveckling. Där dess interaktiva dialogiserande och diagnosticerande approach skapar ett betydande mervärde i jämförelse med tidigare generationers digitala böcker. Detta är en bokens renässans! Läs mer om Storyteller PublishingLab, Storyteller On Demand och Storyteller för Företag





Inlägget Interaktiv Gamifierad Realtids Inspiration dök först upp på B-InteraQtive Publishing.

Källa

Publicerad

Books rule the world

Books rule the world

Bernhardin St Pierre’s words from the 18th Century are still vital in our age. Especially, in light of that the book is on a journey into being published in new formats with empowering features for the mind and skill’s development. We offer interactive books with features like gamification, audio, video, loads of different forms of exercises and layouts. Soon augmented reality features will be available on our makerspace Storyteller on eLearningworld. Where the interactive books are developed, published and distributed. The interactive books can be distributed in three different formats. Progressive interactive books that can be used from any computer, tablet or smartphone. Web-based interactive books where you log in online to use the book. And native interactive books that can be used from mobile devices. For more information click below:

Interactive Books with Gamification soon Augmented Reality

interaQtive Books with integrated gamification features that empowers inspiration, engagement and boosting skills development. More information about our services you find on Storyteller PublishingLabStoryteller on Demand and Storyteller for Business.

Yes! Bernhardin St Pierre’s are still vital, books rule the world, and will continue to do so …





The post Books rule the world that appeared first on B-InteraQtive Publishing.

Source

Publicerad

Involverande upplysande bokdesign

Involverande upplysande bokdesign

Boken “Learning Design in Practice for Everybody” av LarsGoran Bostrom finns tillgänglig som tryckt inbunden version och som ebok. Du k köpa den direkt från förlaget i BiQStore – eBok eller inbunden. De finns också tillgängliga hos alla välsorterade bokhandlare, klicka här för mer information.

Upplysande Bokdesign

Lär mer om interaQtive Books och Storyteller PublishingLab

Vi skapar också interaQtive Books On Demand





Inlägget Involverande upplysande bokdesign dök först upp på B-InteraQtive Publishing.

Källa

Publicerad

Interactive Books with a Q – features and services Part 1

Interactive Books with a Q - features and services Part 1We have developed three services for our interaQtive Books, Storyteller On Demand, Storyteller PublishingLab and Storyteller for Business. Below follows information about Storyteller On Demand and the links leads to further information. In the following parts of these blog posts, we will dig further into the specific features and how to use them. As well as the benefits of our interactive books features and services.   

 

Storyteller On Demand

FREE analysis of Your book in order to make it interactive, counselling, development on Storyteller on eLearningworld-platform, demo-test and end-product. The interaQtive books can be published as native interactive books (downloadable) for Android and iOS. Progressive Interactive Books that work on-and offline for most devices and OS. And an Interactive Book Online, it is a web-based application. The interaQtive book-concept is especially well equipped for skills development, learning in general, brand management, engagement and inspirational productions as well as books for children and teenagers. It includes advanced interactive modules and quizzes, and mechanisms for gamification and simulations, and multimedia. Interesting? For more information click here

NEW BOOK TITLES ON THE WAY …

Learning Design – Pedagogy of Coding & Media Literacy – interaQtive book more information

A Frenchman in Stockholm 1844-45 – illustrated and with audio

En fransman i Stockholm 1844-45 – illustrerad och med ljud

Bordertraveller stories (translation of Gränsfarare) with audio

Read.Listen.Interact in interaQtive Books with engaging gamified features – title: Oliver Twist and many more Read.Listen.Interact-titles are on the way – interaQtive books

More titles are being planned, and will be presented soon!

Storyteller On Demand





The post Interactive Books with a Q – features and services Part 1 that appeared first on B-InteraQtive Publishing.

Source

Publicerad

Interaktiva Böcker med ett Q – funktioner och tjänster Del 1

Interaktiva Böcker med ett Q - funktioner och tjänster Del 1Vi har utvecklat tre tjänster för våra interaQtive Books, Storyteller On Demand, Storyteller PublishingLab och Storyteller för Företag. Nedan följer information om Storyteller On Demand och länkarna leder till mer information. I de följande delarna av dessa bloggposter kommer gräva djupare i specifika funktioner och hur man kan använda dem. Liksom fördelarna med våra interaktiva böcker funktioner och tjänster.  

 

Storyteller On Demand – Interaktiva Böcker

Detta inkluderar kostnadsfri analys av Din bok för att kunna göra den interaktiv, rådgivning, utveckling på Storyteller on eLearningworld-plattformen, demo-test och slutprodukt. interaQtive books kan publiceras som native interaktiva böcker (nedladdningsbara) för Android och iOS. Progressiva interaktiva böcker som kan användas on- och offline för i princip alla operativsystem. Och, Interaktiva Böcker Online, vilket är webbaserade applikationer. interaQtive book-konceptet är särskilt väl utrustat för kompetensutveckling med inriktning på färdigheter, lärande i allmänhet, varumärkeshantering, engagemang och inspirerande produktioner, liksom barn- och ungdomsböcker. Det innehåller avancerade interaktiva moduler och quizz, och mekanismer för gamification och simulationer, och multimedia m.m. Mer information om Storyteller On Demand

NYA BÖCKER PÅ VÄG!

Lärande Design – Kodningens Pedagogik & Media Kompetens – interaQtive Book Mer information

En fransman i Stockholm 1844-45 – illustrerad och med ljud

A Frenchman in Stockholm 1844-45 – illustrated and with audio

Bordertraveller stories (översättning av Gränsfarare) with audio

Read.Listen.Interact in interaQtive Books with engaging gamified features – title: Oliver Twist and many more Read.Listen.Interact-titles are on the way – interaQtive Books

Storyteller On DemandinteraQtive books





Inlägget Interaktiva Böcker med ett Q – funktioner och tjänster Del 1 dök först upp på B-InteraQtive Publishing.

Källa

Publicerad

Interactive Books with a Q Part 2 – Story Path features

Interactive Books with a Q Part 2 - Story Path featuresYou have a story, and you want to empower it even further to improve the readers’ experience. InteraQtive Books here brings loads of opportunities with its about 30 basic interactive features with a manifold of combinations available. Interactive features that will bring your story to an even higher level, at the same time as it transforms the reader to an iReader. An experience that not only is activating as in traditional book formats but also where the reader is acting. As good stories and texts for learning are captivating. An interaQtive Book is taking the reader one or two steps even further to get more integrated into the story.

Story Path features

Improving a book’s “paths” with interactive features offers many opportunities. It could be anything from an encyclopedia link to a explain a term in the text. To fully interactified paths through the book where the story/text is integrated within the interactive features, in most cases, different features for different sections of the book. However, the middle way, where interactive features forming sections within the text is the most common. Which layout to choose? It depends on the story/text, target group(s) and purpose of the book. To empower engagement even further the author can use gamification mechanisms that are integrated into and work with the interactive features.  Storyteller On Demand

How to use interactive story path features

The interactive paths in the book could be a summary in books for learning with a memory game or the summary feature. It could include a virtual tour around e.g. a city where the story is taking place with the iReader as the navigator. It could be a simulation where e.g. the iReader tries different paths of the story, for instance for the author to try and test SOE PublishingLabdifferent endings, or let the iReader choose which ending by themselves. These are just three examples of loads of possible interactive paths in an interaQtive Books. 

Interesting? Please contact us for more information.    

[contact-form-7 404 "Hittades inte"]

 





The post Interactive Books with a Q Part 2 – Story Path features that appeared first on B-InteraQtive Publishing.

Source

Publicerad

Interaktiva Böcker med ett Q Del 2 – Berättelsevägsfunktioner

Interaktiva Böcker med ett Q Del 2 - BerättelsevägsfunktionerDu har en berättelse och du vill förstärka den ännu mer för att förbättra läsarnas upplevelse. InteraQtive Books ger här massor av möjligheter med sina cirka 30 grundläggande interaktiva funktioner med mängder av tillgängliga kombinationer. Interaktiva funktioner som leder din berättelse till en ännu högre nivå, samtidigt som den förvandlar läsaren till en iReader. En upplevelse som inte bara betyder aktivering som i traditionella bokformat utan också där läsaren agerar. Bra berättelser och texter för lärande är fängslande. En interaQtive Book leder läsaren ett eller två steg ännu längre för att bli än mer integrerad i berättelsen.

Berättelsevägsfunktioner

Att förbättra bokens “berättelsevägar” med interaktiva funktioner erbjuder många möjligheter. Det kan vara allt från en encyklopedilänk till en förklaring av en term i texten. Till att fullständigt interaktifiera vägar genom boken där berättelsen / texten är integrerad i de interaktiva funktionerna, i de flesta fall, olika funktioner för olika avsnitt av boken. Men medelvägen, där interaktiva funktioner bildar avsnitt inne i texten är det vanligaste. Vilken layout ska du välja? Det beror på berättelsen / texten, målgrupp och syftet med boken. För att förstärka engagemanget ännuStoryteller On Demand längre kan författaren använda gamifierade mekanismer som är integrerade i och arbetar med de interaktiva funktionerna.

Hur man använder interaktiva berättelsevägsfunktioner

De interaktiva berättelsevägarna i boken kan vara en sammanfattning i böcker för lärande genom ett minnesspel eller sammanfattningsfunktionen. Det kan inkludera en virtuell tur runt t.ex. en stad där berättelsen äger rum med läsaren som navigatör. Det kan vara en simulering där t.ex. iReader kan använda olika vägar i berättelsen, till exempel för att författaren vill testa olika slut på boken, ellerPublishingLab är SOE anpassat för förlag och utbildningsföretag

låta iReader välja slut själva. Dessa är bara tre exempel på massor av möjliga interaktiva berättelsevägar i interaQtive Books.

Intressant? Kontakta oss gärna för mer information.

[contact-form-7 404 "Hittades inte"]

 





Inlägget Interaktiva Böcker med ett Q Del 2 – Berättelsevägsfunktioner dök först upp på B-InteraQtive Publishing.

Källa